ZAGADNIENIA NA OLIMPUSKA


  KLASA II  

1. DNI TYGODNIA

Dni tygodnia- Days of the week

MONDAY- poniedziałek

TUESDAY- wtorek

WEDNESDAY- środa

THURSDAY- czwartek

FRIDAY- piątek

SATURDAY- sobota

SUNDAY- niedziela

Piosenka o dniach tygodnia: KLIKNIJ TUTAJ ABY POSŁUCHAĆ 


2. NAZWY MIESIĘCY- MONTHS OF THE YEAR

1. JANUARY- STYCZEŃ


2. FEBRUARY- LUTY

3. MARCH-MARZEC

4. APRIL- KWIECIEŃ

5. MAY- MAJ

6. JUNE- CZERWIEC

7. JULY-LIPIEC

8. AUGUST- SIERPIEŃ

9. SEPTEMBER- WRZESIEŃ

10. OCTOBER- PAŹDZIERNIK

11. NOVEMBER- LISTOPAD

12. DECEMBER- GRUDZIEŃ

PIOSENKA O DNIACH MIESIĄCACH: kliknij TUTAJ


3. OKREŚLANIE CZASU -PEŁNE GODZINY

It's........... o'clock. - Jest godzina..

Przykłady:

8:00- It's eight o'clock. ( Jest godzina ósma).

6:00- It's six o'clock. (Jest godzina szósta).

W Wielkiej Brytanii jest zegar 12 godzinny. Jeśli jest godzina 13- mówimy, że jest godzina 1. Jeżeli jest godzina 14-mówimy, że jest godzina 2. Jeżeli jest godzina 24-mówimy, ze jest godzina 12 itd.

PRZYKŁADY:

15:00- It's three o'clock.

18:00- It's six o'clock.

PORY DNIA

in the morning- rano
in the afternoon- po południu
in the evening- wieczorem
at night- w nocy

4. POGODA- WEATHER.

What's the weather like today? - Jaka jest dzisiaj pogoda?

Możliwe odpowiedzi:


It's cold. - Jest zimno. 
It's hot. - Jest gorąco.
It's warm. - Jest ciepło.
It's snowy. - Jest śnieżnie.
It's rainy. - Jest deszczowo.
It's cloudy.- Jest pochmurno.
It's foggy. - Jest mgła.
It's sunny. - Jest słonecznie.
It's freezing. - Jest mroźno.

5. WYPOSAŻENIE DOMU.

SŁOWNICTWO:

KITCHEN- KUCHNIA

cooker- kuchenka
fridge- lodówka
cupboard- kredens, szafka
table- stół
chair- krzesło
chairs- krzesła
bin- kosz na śmieci
window-okno

bathroom- łazienka

bath- wanna
door- drzwi
shower- prysznic

living room- salon

sofa- sofa
lamp- lampa
cushion- poduszka ozdobna na sofe
rug- dywanik mały 
carpet- duży dywan
TV- telewizor

bedroom- sypialnia

bed- łóżko
poster- plakat
toys- zabawki
wall- ściana
shelf- półka / shelves-półki

Inne słownictwo:

stairs- schody
attic- poddasze, strych
basement- piwnica
garden- ogród
garage- garaż
balcony-balkon
toilet- wc
hall-korytarz
dining room- jadalnia

5. ZAJĘCIA W WOLNYM CZASIE i UMIEJĘTNOŚCI 

learn English- uczyć się j. angielskiego

surf the Internet-szperać w internecie

watch TV- oglądać telewizję

ride a bike/ go cycling/ cycle- jeździć na rowerze

meet friends- spotykać się ze znajomymi

read books- czytać książki

draw- rysować

play chess- grać w szachy

play the guitar- grać na gitarze

play the trumpet- grać na trąbce

play tennis- grać w tenisa

play the violin- grać na skrzypcach

dive- nurkować

go to the cinema- iść do kina

listen to music- słuchać muzyki

swim/ go swimming- pływać

go shopping- iść na zakupy

dance- tańczyć

tidy- sprzątać

-------------------------------------------------------------

I can- Ja umiem..

I can't - Ja nie umiem

PRZYKŁAD

I can dance and swim. - Ja umiem tańczyć i pływać.

I can't ride a bike.- Ja nie umiem jeździć na rowerze.
-------------------------------------------------------------

Can you..? - Czy ty umiesz?

PRZYKŁAD

Can you ride a horse? - Czy potrafisz jeździć konno?

Yes, I can. - Tak. ja umiem.

No, I can't.- Nie, ja nie umiem.

6. OKREŚLENIE POŁOŻENIA PRZEDMIOTÓW, PRZYIMKI MIEJSCA. 

in- w
on- na
next to- obok
under- pod
in front of- przed
behind- za

PRZYKŁADY

My book is on the bed.- Moja książka jest na łóżku.

My dog is under the chair.- Mój pies jest pod krzesłem.

My school bag is behind the door.- Mój plecak jest za drzwiami.

The cat is in front of the TV. - Kot jest przed telewizorem.

The ball is in the box.- Piłka jest w pudełku.

The parrot is next to the hamster.- Papuga jest obok chomika.

7. CZASOWNIK BE- BYĆ 

I am =I'm= ja jestem  
I'm not- ja nie jestem

You are= You're- Ty jesteś
You aren't- Ty nie jesteś

He is= He's= On jest
He isn't= On nie jest

She is= She's= Ona jest
She isn't= Ona nie jest


It is= It's = To jest, Ono jest
It isn't- To nie jest, Ono nie jest

We are= We're= My jesteśmy
We aren't= My nie jesteśmy

You are=You're= Wy jesteście
You aren't= Wy nie jesteście

They are= They're= Oni są, One są
They aren't= Oni nie są, One nie są

PRZYKŁADY:

He is tall. - On jest wysoki.
Is he tall?- Czy on jest wysoki?
Yes, he is.- Tak, on jest.
No, he isn't.- Nie, on nie jest.

You are short.- Ty jesteś niski.
Are you short?- Czy ty jesteś niski?


They are young.- Oni są młodzi.
Are they young?- Czy oni są młodzi?
Yes, they are.- Tak, oni są.
No, they aren't.- Nie, oni nie są.

8. CZASOWNIK HAVE GOT- MIEĆ

I've got= I have got= Ja mam
I haven't got= Ja nie mam

You've got= You have got= Ty masz; Wy macie
You haven't got= Ty nie masz; Wy nie macie

He's got= He has got= On ma
He hasn't got= On nie ma

She's got=She has got= Ona ma
She hasn't got= Ona nie ma

It's got= It has got= Ono ma, To ma
It hasn't got= Ono nie ma, To nie ma

We've got= We have got= My mamy
We haven't got= My nie mamy

They've got= They have got= Oni mają, One mają

They haven't got= Oni nie mają, One nie mają

PYTANIA:

Has she got a bike?- Czy ona ma rower?

Yes, she has.- Tak, ona ma.
No, she hasn't. - Nie, ona nie ma.

Have you got a kite?- Czy ty masz latawiec?
Yes, I have.- Tak, ja mam.
No, I haven't.- Nie, ja nie mam.

Have they got a big house?- Czy oni mają duży dom?

Yes, they have.- Tak, oni mają.
No, they haven't.- Nie, oni nie mają.

W odpowiedziach nie dajemy słowa GOT.

9. CZASOWNIK LIKE, LOVE

Po czasownikach like i love do kolejnego czasownika dodajemy końcówkę -ing. 

PRZYKŁADY:

I like smimming- Ja lubię pływać.

They like riding a bike.- Oni lubią jeździć na rowerze.

Dla osób he, she, it do czasowników like, love dodajemy końcówkę -s w zdaniach twierdzących.

PRZYKŁADY:

She loves dancing.- Ona kocha tańczyć.

He loves playing football.- On kocha grać w pilkę nożną.

Zdania przeczące

don't- nie (do wszystkich osób poza he, she, it)
doesn't - nie ( tylko dla osób he, she, it)

PRZYKŁADY:

I don't like playing tennis. - Nie lubię grać w tenisa.

We don't like chocolate.- My nie lubimy czekolady.

ALE:

She doesn't like swimming.- Ona nie lubi pływać.

He doesn't love school.- On nie kocha szkoły.

PYTANIA:

Do + osoba+ czasownik ( dla wszystkich osób poza he, she, it)

Does+ osoba+ czasownik (dla he, she, it)

PRZYKŁADY:

Do you like English?- Czy lubisz angielski?

Yes, I do. - Tak, lubię.
No, I don't. Nie, nie lubię.

Do they love football?- Czy oni kochają piłkę nożną?

Yes, they do.- Tak, kochają.
No, they don't.- Nie, nie kochają.

ALE:

Does she like playing tennis?- Czy ona lubi grać w tenisa?

-Yes, she does.- Tak, ona lubi.
-No, she doesn't.- Nie, ona nie lubi.

Does he love sweets?- Czy on kocha cukierki?

-Yes, he does.- Tak, on kocha.
- Nie, on nie kocha.

9. OPIS ZWIERZĄT, PRZEDMIOTÓW.

It's got- Ono ma, To ma

short- krótki
long- długi
small- mały
big- duży
fat- gruby
thin- chudy
old- stary
noisy- hałaśliwy
young- młody
tall wysoki
short- niski

tail- ogon
wings- skrzydła
fur- sierść, futro
feathers- pióra
neck-szyja
beak- dziób

It's got long wings.- Ono ma długie skrzydła.

It hasn' t got - Ono nie ma

It hasn't got a red beak.- Ono nie ma czerwonego dzioba.













KLASA III

1. DOPEŁNIACZ SAKSOŃSKI

PRZYKŁADY

Ala's ball- piłka Ali

dad's socks- skarpetki taty

Ola's house- dom Oli

my brother's car- samochód mojego brata

my sisters' dog- pies moich sióstr

my brothers' kite- latawiec moich braci

2. SPÓJNIKI 

BUT- ale 

I like bananas but I don't like apples.
( Ja lubię banany, ale nie lubię jabłek).

BECAUSE- ponieważ 

I am a vet because I love animals.
( Jestem weterynarzem ponieważ kocham zwierzęta).

3. CZAS ZEGAROWY

GODZINY PEŁNE
It's........... o'clock. - Jest godzina..

Przykłady:

8:00- It's eight o'clock. ( Jest godzina ósma).

6:00- It's six o'clock. (Jest godzina szósta).

W Wielkiej Brytanii jest zegar 12 godzinny. Jeśli jest godzina 13- mówimy, że jest godzina 1. Jeżeli jest godzina 14-mówimy, że jest godzina 2. Jeżeli jest godzina 24-mówimy, ze jest godzina 12 itd.

PRZYKŁADY:

15:00- It's three o'clock.

18:00- It's six o'clock.
------------------------------------------------------------------------------------------------

It's half past.....-Jest 30 minut po.. 

PRZYKŁADY:

11:30-  It's half past eleven.

14: 30- It's half past two.

19:30 - It's half past seven.

9:30- It's half past nine.
-------------------------------------------
It's quarter past.... - Jest 15 minut po..

PRZYKŁADY:

10:15- It's quarter past ten.
12:15- It's quarter past twelve.
13:15- It's quarter past one.
-----------------------------------------------
It's quarter to... - Jest za piętnaście minut..

PRZYKŁADY:

16:45- It's quarter to five.
8:45- It's quarter to nine.
15:45- It's quarter to four.
19:45- It's quarter to eight.
---------------------------------------------------------
It's ...................... past...........- Jest ..... minut po...

Przykłady:

15:05- It's five past three. ( Jest pięć minut po trzeciej).

17:25- It's twenty-five past five. ( Jest 25 minut po piątej).
-----------------------------------------------------------
It's ..................... to.....  - Jest.... za ...... (godzina)

17:55- It's five to six. ( Jest za pięć szósta).

15:48- It's twelve to four. ( Jest za 12 minut czwarta).

4. NAZWY ZAWODÓW.

vet- weterynarz
painter- malarz
teacher- nauczyciel
police officer- policjant
shop assistant- sprzedawca
doctor- lekarz
nurse- pielęgniarka
actor- aktor
waiter- kelner
actress- aktorka
waitress- kelnerka
farmer- rolnik
hairdresser- fryzjer
driver- kierowca
footballer- piłkarz
singer- piosenkarz
firefighter- strażak
journalist- dziennikarz
dancer- tancerz

5. NAZWY PODSTAWOWYCH JĘZYKÓW I PAŃSTW.

English - język angielski           
England- Anglia

German- język niemiecki
Germany- Niemcy

Spanish- język hiszpański
Spain- Hiszpania

French- język francuski
France- Francja

Italian- język włoski
Italy- Włochy

Polish- język polski
Poland- Polska

6. PRZYMIOTNIKI W STOPNIU WYŻSZYM 

Stopień wyższy przymiotników tworzymy dodając do przymiotnika podstawowego końcówkę -er.

PRZYKŁADY:

tall (wysoki)- taller (wyższy)

old (stary) - older (starszy)

long ( długi) - longer (dłuższy)

small (mały) - smaller ( mniejszy)

fast (szybki)- faster (szybszy)

young (młody)- younger (młodszy)

clean (czysty)- cleaner (czystszy)

UWAGA WYJĄTKI- podwajamy ostatnią literkę:

big (duży) - bigger ( większy) 

fat (gruby) - fatter (grubszy)

thin (chudy) - thinner (chudszy)