KLASA II
1. DNI TYGODNIA
Dni tygodnia- Days of the week
MONDAY- poniedziałek
TUESDAY- wtorek
WEDNESDAY- środa
THURSDAY- czwartek
FRIDAY- piątek
SATURDAY- sobota
SUNDAY- niedziela
Piosenka o dniach tygodnia: KLIKNIJ TUTAJ ABY POSŁUCHAĆ
2. NAZWY MIESIĘCY- MONTHS OF THE YEAR
1. JANUARY- STYCZEŃ
2. FEBRUARY- LUTY
3. MARCH-MARZEC
4. APRIL- KWIECIEŃ
5. MAY- MAJ
6. JUNE- CZERWIEC
7. JULY-LIPIEC
8. AUGUST- SIERPIEŃ
9. SEPTEMBER- WRZESIEŃ
10. OCTOBER- PAŹDZIERNIK
11. NOVEMBER- LISTOPAD
12. DECEMBER- GRUDZIEŃ
PIOSENKA O DNIACH MIESIĄCACH: kliknij TUTAJ
3. OKREŚLANIE CZASU -PEŁNE GODZINY
It's........... o'clock. - Jest godzina..
Przykłady:
8:00- It's eight o'clock. ( Jest godzina ósma).
6:00- It's six o'clock. (Jest godzina szósta).
W Wielkiej Brytanii jest zegar 12 godzinny. Jeśli jest godzina 13- mówimy, że jest godzina 1. Jeżeli jest godzina 14-mówimy, że jest godzina 2. Jeżeli jest godzina 24-mówimy, ze jest godzina 12 itd.
PRZYKŁADY:
15:00- It's three o'clock.
18:00- It's six o'clock.
PORY DNIA
in the morning- rano
in the afternoon- po południu
in the evening- wieczorem
at night- w nocy
4. POGODA- WEATHER.
What's the weather like today? - Jaka jest dzisiaj pogoda?
Możliwe odpowiedzi:
It's cold. - Jest zimno.
It's hot. - Jest gorąco.
It's warm. - Jest ciepło.
It's snowy. - Jest śnieżnie.
It's rainy. - Jest deszczowo.
It's cloudy.- Jest pochmurno.
It's foggy. - Jest mgła.
It's sunny. - Jest słonecznie.
It's freezing. - Jest mroźno.
5. WYPOSAŻENIE DOMU.
SŁOWNICTWO:
KITCHEN- KUCHNIA
cooker- kuchenka
fridge- lodówka
cupboard- kredens, szafka
table- stół
chair- krzesło
chairs- krzesła
bin- kosz na śmieci
window-okno
bathroom- łazienka
bath- wanna
door- drzwi
shower- prysznic
living room- salon
sofa- sofa
lamp- lampa
cushion- poduszka ozdobna na sofe
rug- dywanik mały
carpet- duży dywan
TV- telewizor
bedroom- sypialnia
bed- łóżko
poster- plakat
toys- zabawki
wall- ściana
shelf- półka / shelves-półki
Inne słownictwo:
stairs- schody
attic- poddasze, strych
basement- piwnica
garden- ogród
garage- garaż
balcony-balkon
toilet- wc
hall-korytarz
dining room- jadalnia
5. ZAJĘCIA W WOLNYM CZASIE i UMIEJĘTNOŚCI
learn English- uczyć się j. angielskiego
surf the Internet-szperać w internecie
watch TV- oglądać telewizję
ride a bike/ go cycling/ cycle- jeździć na rowerze
meet friends- spotykać się ze znajomymi
read books- czytać książki
draw- rysować
play chess- grać w szachy
play the guitar- grać na gitarze
play the trumpet- grać na trąbce
play tennis- grać w tenisa
play the violin- grać na skrzypcach
dive- nurkować
go to the cinema- iść do kina
listen to music- słuchać muzyki
swim/ go swimming- pływać
go shopping- iść na zakupy
dance- tańczyć
tidy- sprzątać
-------------------------------------------------------------
I can- Ja umiem..
I can't - Ja nie umiem
PRZYKŁAD
I can dance and swim. - Ja umiem tańczyć i pływać.
I can't ride a bike.- Ja nie umiem jeździć na rowerze.
-------------------------------------------------------------
Can you..? - Czy ty umiesz?
PRZYKŁAD
Can you ride a horse? - Czy potrafisz jeździć konno?
Yes, I can. - Tak. ja umiem.
No, I can't.- Nie, ja nie umiem.
6. OKREŚLENIE POŁOŻENIA PRZEDMIOTÓW, PRZYIMKI MIEJSCA.
in- w
on- na
next to- obok
under- pod
in front of- przed
behind- za
PRZYKŁADY
My book is on the bed.- Moja książka jest na łóżku.
My dog is under the chair.- Mój pies jest pod krzesłem.
My school bag is behind the door.- Mój plecak jest za drzwiami.
The cat is in front of the TV. - Kot jest przed telewizorem.
The ball is in the box.- Piłka jest w pudełku.
The parrot is next to the hamster.- Papuga jest obok chomika.
7. CZASOWNIK BE- BYĆ
I am =I'm= ja jestem
I'm not- ja nie jestem
You are= You're- Ty jesteś
You aren't- Ty nie jesteś
He is= He's= On jest
He isn't= On nie jest
She is= She's= Ona jest
She isn't= Ona nie jest
It is= It's = To jest, Ono jest
It isn't- To nie jest, Ono nie jest
We are= We're= My jesteśmy
We aren't= My nie jesteśmy
You are=You're= Wy jesteście
You aren't= Wy nie jesteście
They are= They're= Oni są, One są
They aren't= Oni nie są, One nie są
PRZYKŁADY:
He is tall. - On jest wysoki.
Is he tall?- Czy on jest wysoki?
Yes, he is.- Tak, on jest.
No, he isn't.- Nie, on nie jest.
You are short.- Ty jesteś niski.
Are you short?- Czy ty jesteś niski?
They are young.- Oni są młodzi.
Are they young?- Czy oni są młodzi?
Yes, they are.- Tak, oni są.
No, they aren't.- Nie, oni nie są.
8. CZASOWNIK HAVE GOT- MIEĆ
I've got= I have got= Ja mam
I haven't got= Ja nie mam
You've got= You have got= Ty masz; Wy macie
You haven't got= Ty nie masz; Wy nie macie
He's got= He has got= On ma
He hasn't got= On nie ma
She's got=She has got= Ona ma
She hasn't got= Ona nie ma
It's got= It has got= Ono ma, To ma
It hasn't got= Ono nie ma, To nie ma
We've got= We have got= My mamy
We haven't got= My nie mamy
They've got= They have got= Oni mają, One mają
They haven't got= Oni nie mają, One nie mają
PYTANIA:
Has she got a bike?- Czy ona ma rower?
Yes, she has.- Tak, ona ma.
No, she hasn't. - Nie, ona nie ma.
Have you got a kite?- Czy ty masz latawiec?
Yes, I have.- Tak, ja mam.
No, I haven't.- Nie, ja nie mam.
Have they got a big house?- Czy oni mają duży dom?
Yes, they have.- Tak, oni mają.
No, they haven't.- Nie, oni nie mają.
W odpowiedziach nie dajemy słowa GOT.
9. CZASOWNIK LIKE, LOVE
Po czasownikach like i love do kolejnego czasownika dodajemy końcówkę -ing.
PRZYKŁADY:
I like smimming- Ja lubię pływać.
They like riding a bike.- Oni lubią jeździć na rowerze.
Dla osób he, she, it do czasowników like, love dodajemy końcówkę -s w zdaniach twierdzących.
PRZYKŁADY:
She loves dancing.- Ona kocha tańczyć.
He loves playing football.- On kocha grać w pilkę nożną.
Zdania przeczące
don't- nie (do wszystkich osób poza he, she, it)
doesn't - nie ( tylko dla osób he, she, it)
PRZYKŁADY:
I don't like playing tennis. - Nie lubię grać w tenisa.
We don't like chocolate.- My nie lubimy czekolady.
ALE:
She doesn't like swimming.- Ona nie lubi pływać.
He doesn't love school.- On nie kocha szkoły.
PYTANIA:
Do + osoba+ czasownik ( dla wszystkich osób poza he, she, it)
Does+ osoba+ czasownik (dla he, she, it)
PRZYKŁADY:
Do you like English?- Czy lubisz angielski?
Yes, I do. - Tak, lubię.
No, I don't. Nie, nie lubię.
Do they love football?- Czy oni kochają piłkę nożną?
Yes, they do.- Tak, kochają.
No, they don't.- Nie, nie kochają.
ALE:
Does she like playing tennis?- Czy ona lubi grać w tenisa?
-Yes, she does.- Tak, ona lubi.
-No, she doesn't.- Nie, ona nie lubi.
Does he love sweets?- Czy on kocha cukierki?
-Yes, he does.- Tak, on kocha.
- Nie, on nie kocha.
9. OPIS ZWIERZĄT, PRZEDMIOTÓW.
It's got- Ono ma, To ma
short- krótki
long- długi
small- mały
big- duży
fat- gruby
thin- chudy
old- stary
noisy- hałaśliwy
young- młody
tall wysoki
short- niski
tail- ogon
wings- skrzydła
fur- sierść, futro
feathers- pióra
neck-szyja
beak- dziób
It's got long wings.- Ono ma długie skrzydła.
It hasn' t got - Ono nie ma
It hasn't got a red beak.- Ono nie ma czerwonego dzioba.
KLASA III
1. DOPEŁNIACZ SAKSOŃSKI
PRZYKŁADY
Ala's ball- piłka Ali
dad's socks- skarpetki taty
Ola's house- dom Oli
my brother's car- samochód mojego brata
my sisters' dog- pies moich sióstr
my brothers' kite- latawiec moich braci
2. SPÓJNIKI
BUT- ale
I like bananas but I don't like apples.
( Ja lubię banany, ale nie lubię jabłek).
BECAUSE- ponieważ
I am a vet because I love animals.
( Jestem weterynarzem ponieważ kocham zwierzęta).
3. CZAS ZEGAROWY
GODZINY PEŁNE
It's........... o'clock. - Jest godzina..
Przykłady:
8:00- It's eight o'clock. ( Jest godzina ósma).
6:00- It's six o'clock. (Jest godzina szósta).
W Wielkiej Brytanii jest zegar 12 godzinny. Jeśli jest godzina 13- mówimy, że jest godzina 1. Jeżeli jest godzina 14-mówimy, że jest godzina 2. Jeżeli jest godzina 24-mówimy, ze jest godzina 12 itd.
PRZYKŁADY:
15:00- It's three o'clock.
18:00- It's six o'clock.
------------------------------------------------------------------------------------------------
It's half past.....-Jest 30 minut po..
PRZYKŁADY:
11:30- It's half past eleven.
14: 30- It's half past two.
19:30 - It's half past seven.
9:30- It's half past nine.
-------------------------------------------
It's quarter past.... - Jest 15 minut po..
PRZYKŁADY:
10:15- It's quarter past ten.
12:15- It's quarter past twelve.
13:15- It's quarter past one.
-----------------------------------------------
It's quarter to... - Jest za piętnaście minut..
PRZYKŁADY:
16:45- It's quarter to five.
8:45- It's quarter to nine.
15:45- It's quarter to four.
19:45- It's quarter to eight.
---------------------------------------------------------
It's ...................... past...........- Jest ..... minut po...
Przykłady:
15:05- It's five past three. ( Jest pięć minut po trzeciej).
17:25- It's twenty-five past five. ( Jest 25 minut po piątej).
-----------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------
It's ...................... past...........- Jest ..... minut po...
Przykłady:
15:05- It's five past three. ( Jest pięć minut po trzeciej).
17:25- It's twenty-five past five. ( Jest 25 minut po piątej).
-----------------------------------------------------------
It's ..................... to..... - Jest.... za ...... (godzina)
17:55- It's five to six. ( Jest za pięć szósta).
15:48- It's twelve to four. ( Jest za 12 minut czwarta).
4. NAZWY ZAWODÓW.
vet- weterynarz
painter- malarz
teacher- nauczyciel
police officer- policjant
shop assistant- sprzedawca
doctor- lekarz
nurse- pielęgniarka
actor- aktor
waiter- kelner
actress- aktorka
waitress- kelnerka
farmer- rolnik
hairdresser- fryzjer
driver- kierowca
footballer- piłkarz
singer- piosenkarz
firefighter- strażak
journalist- dziennikarz
dancer- tancerz
5. NAZWY PODSTAWOWYCH JĘZYKÓW I PAŃSTW.
English - język angielski
England- Anglia
German- język niemiecki
Germany- Niemcy
Spanish- język hiszpański
Spain- Hiszpania
French- język francuski
France- Francja
Italian- język włoski
Italy- Włochy
Polish- język polski
Poland- Polska
6. PRZYMIOTNIKI W STOPNIU WYŻSZYM
Stopień wyższy przymiotników tworzymy dodając do przymiotnika podstawowego końcówkę -er.
PRZYKŁADY:
tall (wysoki)- taller (wyższy)
old (stary) - older (starszy)
long ( długi) - longer (dłuższy)
small (mały) - smaller ( mniejszy)
fast (szybki)- faster (szybszy)
young (młody)- younger (młodszy)
clean (czysty)- cleaner (czystszy)
UWAGA WYJĄTKI- podwajamy ostatnią literkę:
big (duży) - bigger ( większy)
fat (gruby) - fatter (grubszy)
thin (chudy) - thinner (chudszy)
17:55- It's five to six. ( Jest za pięć szósta).
15:48- It's twelve to four. ( Jest za 12 minut czwarta).
4. NAZWY ZAWODÓW.
vet- weterynarz
painter- malarz
teacher- nauczyciel
police officer- policjant
shop assistant- sprzedawca
doctor- lekarz
nurse- pielęgniarka
actor- aktor
waiter- kelner
actress- aktorka
waitress- kelnerka
farmer- rolnik
hairdresser- fryzjer
driver- kierowca
footballer- piłkarz
singer- piosenkarz
firefighter- strażak
journalist- dziennikarz
dancer- tancerz
5. NAZWY PODSTAWOWYCH JĘZYKÓW I PAŃSTW.
English - język angielski
England- Anglia
German- język niemiecki
Germany- Niemcy
Spanish- język hiszpański
Spain- Hiszpania
French- język francuski
France- Francja
Italian- język włoski
Italy- Włochy
Polish- język polski
Poland- Polska
6. PRZYMIOTNIKI W STOPNIU WYŻSZYM
Stopień wyższy przymiotników tworzymy dodając do przymiotnika podstawowego końcówkę -er.
PRZYKŁADY:
tall (wysoki)- taller (wyższy)
old (stary) - older (starszy)
long ( długi) - longer (dłuższy)
small (mały) - smaller ( mniejszy)
fast (szybki)- faster (szybszy)
young (młody)- younger (młodszy)
clean (czysty)- cleaner (czystszy)
UWAGA WYJĄTKI- podwajamy ostatnią literkę:
big (duży) - bigger ( większy)
fat (gruby) - fatter (grubszy)
thin (chudy) - thinner (chudszy)